Fulsnyggt armband

En av filmhistoriens mer kända kvinnlig stjärnor är Marlene Dietrich och ett av de mer berömda föremålen i lyxsmyckenas historia är ett av hennes armband. Armbandet ifråga tillverkades på Dietrichs beställning av firma Van Cleef & Arpels år 1937. Filmstjärnan var nära vän med Eric Maria Remarque och det var författaren som kom med idéen att hon skulle låta tillverka ett smycke storlek större av alla de ädelstenar och smycken hon redan hade. Dietrich var också god vän med familjen Arpels och efter mycket möda och gott samarbete lät juveleraren tillverka det beryktade armbandet som är i sådan ljuv samklang med Dietrichs stil och persona.

Svartvit bild på Marlene Dietrichs arm som bär upp det kända armbandet

Svartvit bild på Marlene Dietrichs arm som bär upp det kända så kallade jarretièrearmbandet. (Jarretière=strumpeband) Stjärnan lät slakta ett flertal av sina smycken för att göra detta i samråd  med Louis Arpels.

Marlene Dietrich föddes in i världen av smycken, hennes mor ägde en juvelsalong i Berlin och Dietrich hade i sin ägo flera remarkabla smycken. Rubinarmbandet spelade en central roll både i hennes samling och hennes personliga liv. Hon sålde de flesta av sina smycken under sin levnad men detta behöll hon hela sitt liv. Det såldes efter hennes död för nästan en miljon USD.

Cushionslipade rubiner och bagettslipade och ridna diamanter i det fint platinaarbete.

Rubiner och bagettslipade och runda diamanter i fint platinaarbete signerat van Cleef & Arpels.

Armband med starkt uttryck

Armband med starkt och nästan rebelliskt uttryck, precis som kvinnan som bär det kring sin arm.

Marlene Dietrich var en skarp men säkert inte okomplicerad kvinna med egensinnigt artistiskt uttryck. Hon vandrade sina egen vägar klädd i byxor redan på 30-talet i trots mot tidens konventioner. Hon satte hårt mot Goebbels och den nazistiska regimen och kallade under pågående krig Hitler för en idiot, 1939 blev hon amerikansk medborgare. På turné i Israel gjorde hon skandal när hon vägrade sluta sjunga på tyska och på turné i Tyskland efter kriget kallades hon för förrädare. Hennes enda kommentar när hon träffats av ägg och tomater på scen i sitt forna hemland var att fläckarna var så förbannat svåra att få bort. Dietrich var en storartad konstnär och människa och en ytterligare merit var att hon kunde smycka sig, någonting ganska få människor är bra på.

Före produktplaceringarnas tid var det inte ovanlit att skådisar bar sina privata smycken

Före produktplaceringarnas tid var det inte ovanligt att skådisar bar sina privata smycken i filmer. Dietrich i Hitchcocks “Rampfeber”.

Marlene Dietrich hade ett krav när hon valde smycken, bara det bästa var gott nog. Men förutom att vara högklassiga ifråga om material och hantverk så stämmer de så väl överens med hennes personlighet. Stjärnans smycken tycks vara stöpta i samma form som hon själv. De är vackra, dramatiska, krävande och ber aldrig om ursäkt för att de tar utrymme. Att kunna välja smycken som speglar och matchar ens karaktär se det är en konst som sannerligen kräver sin gentleman! Och vilken tur att egensinniga och starka karaktärer gillar och låter skapa makalösa smycken till glädje för oss alla.

Encore!

Encore!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s