Spridda skurar

Sparta var huvudstad i det antika Lakonien beläget i dagens Grekland. I det svenska språket hittar vi begreppen “spartansk” och “lakonisk” som bägge härstammar från spartanernas stränga seder och asketiska livsstil. Ännu idag är den hårdföra spartanska livsstilen ett ideal för många. Krig var centralt i den lakoniska världen; man krigade, födde soldater, tränade krigsföring, förberedde sig för strid etc. De enda medborgare som fick sina namn graverade på gravstenar var de soldater som dött i strid och en av deras kungar blev bestraffad för att han gift sig med en småväxt kvinna, hon skulle ju inte kunna föda resliga soldater! Man kan kanske anta att bruket att bära smycken inte var vidare utbrett bland spartaner. Enligt Plinius d.ä. bar dock soldater och gifta kvinnor ringar av järn, precis som Prometheus gjorde till minne av de bojor av samma metall som fjättrat honom. Det lär enligt Plinius varit bokstavligen talat olagligt att bära ringar av mer dyrbara metaller än järn, som exempelvis guld. Mig veterligen existerade ett sådant förbud inte någon annanstans i det antika Grekland.

Vas från ca. 600 f.Kr. som föreställer den fjättrade Prometeus som blir befriad av Herakles. Spartaneran ansåg sig härstamma från H, P ban en järnring smidd av en de bojar med en stenbit monterade från klippan

Grekisk vas från ca. 600 f.Kr. som föreställer den fjättrade Prometheus som blir befriad av Herakles som spartanerna ansåg sig härstamma från. Prometheus bar en järnring på ett av sina fingrar smidd med metall från en av de bojar som fjättrat honom.

Den forntida egyptiska kulturen var istället en överdådets kultur där guld och ädelstenar i stora mängder möter oss från sarkofager och gravkammare. De flesta ädelstenar, diamanter undantagna, förekom tämligen rikligt i Egypten men de stenar som användes i smycken därifrån är med våra mått mätt ganska mörka och nästan murriga i färgen. Den lite dystra färgskalan matchar förvisso de egyptiska guldsmyckena och eftersom blått var en helig färg är det fullt förståeligt att lapis och turkos förekommer ofta, de är dessutom oerhört vackra stenar!

Armband från Tutankhamuns grav. Skarabén är gjord av lapis lazuli en av de flitigast använda mineralen i det forntida Egypten

Armband från Tutankhamuns grav. Skarabén är gjord av lapis lazuli, en av de flitigast använda mineralen i det forntida Egypten. Lapis är ett mjukt material som tämligen lätt låter sig bearbetas. Glas är också vanligt i gamla egyptiska smycken, också det är ett material som går lätt att arbeta i och vars färg tillverkaren kan kontrollera.

Men en annan förklaring till de ganska glåmiga och inte så glittriga ädelstenar som före-kommer i egyptiska smycken är att konsten att polera och slipa ädelstenar inte var så välutvecklad. Långt tidigare än i det gamla egyptiska riket kunde man bearbeta mjuka mineral och stenar, konsten att genomborra stenar går långt tillbaka i tiden och också egyptier visste ju hur man graverade och i viss mån polerade vissa stenar. Men för att kunna släppa fram ljus och färg från en transparent och färgstark ädelsten som smaragd, ametist och granat som alla förekom hos egyptierna behövs mer utvecklade tekniker för att slipa och polera än dem som dessa var i besittning av. De stenar som vi idag kan bearbeta till strålande vackra ädelstenar, inte minst tack vare att vi kan fasettslipa stenar, såg helt enkelt inte så attraktiva ut i det gamla egyptiska riket och användes kanske därför inte heller. Inte ens en diamant är egentligen snygg i rått tillstånd till skillnad från ett stycke obearbetad turkos eller lapis som är mer omedelbart tilltalande precis som en pärla är vacker och klar att använda direkt när den kommer upp ur vattnet. De flesta känner väl för övrigt till Kleopatras förkärlek till pärlor och hur dyra pärlor var i Egypten.

Skatter från en egyptisk grav

Skatter från en egyptisk grav, mest guld och glas i ganska trista färger.

Det är förefaller således inte bara vara estetiska utan också tekniska anledningar till att de egyptiska smyckena ser ut som de gör! Den dova färgskalan är inte bara betingad av estetiska preferenser.

Fynd från Tutankhamons grav. Mest guld, lapis lazuli och glas.

Fynd från Tutankhamons grav. Mest guld, lapis lazuli och glas.

En annan antites till den spartanska och återhållsamma smyckeskulturen är hiphopkulturens smyckesvanor. Normen i den delen av vår civilisations historia är eller har åtminstone varit att ju mer desto bättre, gärna fler ringar än antal fingrar. Det är dessutom också en annan färgskala än den egyptiska med ett frossande i färger och ljus. Begreppet bling-bling härstammar ju från hiphopens värld och betecknar flashiga smycken som gnistrar av ljus. Men allt är inte diamant som blingar! Den som någonsin läst ett magasin om rap har säkert noterat den oändliga mängden annonser med grillz, ringar och örhängen med blott diamantliknande stenar i exempelvis platinaliknanade metall.  I en ganska märklig essä av en Kevin Murray i en mycket ambitiös och kreddig samling texter om samtida smyckeskonst nämns rapkulturen som en problematisk (?) kontrast mot den samtida smyckesscenen. De så kallade samtida smyckena, det vill säga smycken med konstnärliga ambitioner, är enligt Murray handgjorda, demokratiska och autentiska till skillnad från de massproducerade smycken som bärs av “the underdogs” (sic) vars “home is the street” för att dessa ska och se rika ut och verka “aristocratic”! Kanske syftar Murray på alla de smycken som imiterar den äkta varan men jag lovar att sådana förekommer också hos oss som inte lever på gatan, “where display means more than authencity.” Om Murray sänkte blicken från sitt torn och tittade ner skulle han kunna upptäcka en verkligt själfull värld av smycken skapade med betydligt mer komplexa ambitioner än för att bara se dyrbara ut.

Slick Rick i kedjor

Slick Rick i kedjor. Vem kan på allvar tro att hans enda ambition är att se rik ut?

Hanna Hedmans collie kring halsen på allvarliga män

Hanna Hedmans collier kring halsen på allvarliga män. Mer autentiska och demokratiska?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s