Centralperspektiv och diamantslipning

Under renässansen lyckades man för första gången med konststycket att konstruera en korrekt tredimensionell bild, det vill säga en tvådimensionell bild som ser ut att ha djup. En förment tredimensionell bild är idag standard i de flesta sammanhang för hur en bild ska eller förväntas se ut. Under antiken kunde man ännu inte skapa sådana bilder och exempelvis romerska bilder ter sig med våra mått mätt ganska tekniskt primitiva.

arena

Väggmålning från Pompeji med en arenakamp. De enda målade bilderna som finns kvar från antiken är de romerska, kvar från det antika Grekland finns bemålade vaser.

Förutom att vara tekniskt primitiv kan en bild naturligtvis vara estetiskt storslagen, och det är många av de bilder som vi hittar i romarriket. Jag tycker nästan att det finns ett egenvärde i att de avviker från den moderna normen, bilderna andas och lever eller rör sig på ett friare sätt.

Skev skön bild

Skev skön bild från en vägg i Pompeji, bilden saknar ett korrekt enhetligt centralperspektiv.

Stilleben från romarriket.

Stilleben från romarriket.

För ungefär 100 år sedan konstruerades en modell för en standardiserad modernt slipad rund briljant. Det är en slipform som maximerar det färgspel och den briljans som en diamant kan ge upphov till. Modellen ligger till grund för hur de flesta diamanter slipas idag och den visar eller definierar hur underdelen och överdelen av en briljantslipad diamant ska förhålla sig till varandra och hur fasetterna ska formges och utformas för att skapa de ljus- och färgfenomen som man brukar vilja att en diamant ska kunna uppvisa.

En modernt "korrekt" slipad briljant betraktad ovanifrån.

En modernt “korrekt” slipad briljant betraktad ovanifrån.

Innan denna idealslipning för briljant formulerades slipades diamanter i friare former med stora variationer i bland annat olika fasetters storlek, underdelens djup osv. Sådana gammalslipade briljanter avviker kraftigt från den moderna briljantens utseende och uttryck.

Förvisso inte rund men ändå förmodernt briljantslipad. Skull inte fått godkänt idag.

Förvisso inte rund men ändå för-modernt briljantslipad. Skulle inte fått godkänt i slipskolan idag.

Inte heller den gula Tiffanydimanten är korrekt slipad.

Inte heller den stora gula Tiffanydimanten är slipad som man slipar briljanter idag.

Vilka briljanter är då de snyggaste, de för-modernt slipade eller de som slipats enligt vårt moderna reglemente? Förmodligen är det för att jag är lite rebellisk som det helt saknas tvivel i min röst när jag svarar att de tidigare och avvikande stenarna vinner. Precis som att de bilder som inte följer de tekniska normerna för en realistisk bild med djup är befriade från ett visst tvång så ter sig de gamla okonventionella och “oprecist” slipade diamanterna också befriade och mer orginella. Såklart att en diamant utan tvångströja lever och ter sig friare och mer rörlig än de som följer en kanon, eller ska vi kalla det för en kliché?

Teckning från 1600-talet med olika slipformer med fasetter för diamanter, former som utvecklats till den mer moderna former.

Teckning från 1600-talet med olika slipformer med fasetter för diamanter, former som idag utvecklats till mer moderna former bland annat den moderna briljanten.

Koh-I-Noor med sin oregelbundna och vackra struktur.

Koh-I-Noor med sin oregelbundna och vackra struktur.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s