The queen of jazzage och Boucheron

Att resa i smyckenas värld är att upptäcka mängder av kraftfulla kvinnor som format den del av formhistorien som utgörs av de små konstverk som vi kallar smycken. Nancy Cunard var en sådan kvinna som tidigare inflytande till trots idag fallit i glömska. Under tjugo- och trettiotalen var hon stilbildande i intellektuella och konstnärliga kretsar. Hon var förläggare och publicerade bland annat Samuel Beckett och Ezra Pound och skrev antirasistiska pamfletter som gav genklang i både Europa och USA. Född med en fot i burgen amerikansk entreprenörsfamilj och den andra i gammal brittisk överklass rörde hon sig otvunget i olika slags miljöer. Hon smyckade sig ofta och gärna med smycken från Afrika och hennes många armringar därifrån som hon bar upp över sina armar blev ett signum som väckte mycket uppmärksamhet och skapade trender. Armbanden sägs också ha kommit till användning vid slagsmål som Cunard deltog i! Hennes kärlek till och förhållande med en afroamerikansk jazzmusiker väckte skandal och hon bröt med sin rika redarfamilj som kanske mest är bekant som ägare till Titanic. Hon skrev en uppmärksammad bok om sitt förhållande med den amerikanske mannen och omvärldens reaktioner på detta.

k

Nancy Cunard i fotomontage av Cecil Beaton. Hennes kända armringar var bland annat gjorda av elfenben. Det måste ha skramlat om henne när hon rörde sig.

Den stil som hon förknippas med och vars kärna måste anses vara hennes afrikanska smycken gav upphov till begreppet “the barbaric style” och i hennes efterföljd skapade Boucheron 1931 ett ikoniskt armband. Armbandet ifråga gick för övrigt under klubban i slutet av förra året.

franska skönhet

Fransk skönhet tillverkad av Boucheron 1931 och såld hos Sothebys förra året för nästan 900 000 USD!

 

Boucherons fantastiska armband presenterades på Exposition Coloniale Internationale som ägde rum i Paris 1931. Smycket som i historieböckerna brukar kallas för stilmässigt barbariskt och som står med rötterna i afrikanska smyckestraditioner är tillverkat i malakit från Kongo, afrikanskt guld, elfenben och purpurin. Intresset för Afrika och afrikanska artefakter var väldigt levande under 20- och 30-talen, inte bara Nancy Cunard intresserade sig för den afrikanska kontinenten och dess kulturer. Tänk bara på Picasso och kubismen och primitivismen osv. Man kan väl för övrigt kanske ana kubismens inflytande i Boucherons armband.

ll

Det röda materialet är purpurin som är ett rödfärgat glas vars spännande historia sträcker sig från antiken till tsarryssland via tyska 1800-tals laboratorier. Det flexibla armbandets skyhöga pris betingas inte av dess materialvärde men det anses vara en milstolpe i formgivningens historia. Undrar vem som köpte det och om det används? Även om smycken är konst är det nästan fysiskt plågsamt att se dem ligga i samlingar i montrar, det är konst som ska användas.

fighting armband stål 1931 sudan vid brottningsmatcker inget gift

Så kallat stridsarmband i stål från Sudan cirka 1930. Använt vid brottningsmatcher, enligt den arkeologiska undersökningen finna inga giftrester på spetsarna!

Cunard dog utblottad

Cunard kallade sina armband för stridsarmband, det är obekant för mig om de verkligen tillverkats eller brukats som sådana.

Cunard dog 1965 i Paris utblottad och bokstavligen talat utmärglad efter många år av själslig kamp och ett stökigt liv. Minnet av hennes rika liv lever kvar inte minst genom alla de fotografier som den tidens mest prominenta fotografer tagit av den säregna kvinnan.

man

Porträtt signerat Man Ray. Alltid dessa armringar!

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s