Rosenstenens återkomst

När renässansen övergick i barocken ökade efterfrågan på diamanter av glittrig karaktär. Då och så uppkom enligt diamanthistorikern Herbert Tillander den så kallade rosenstenen som ger upphov till mer ljusbrytning och ljusspel än tidigare slipformer för diamant. En rosensten är en diamant med en platt baksida och en överdel vanligen i två rader av trekantiga fasetter som slutar i en spets.

Skiss av en rosenstens form

Skiss av en rosenstens form.

Rosensten

Rosensten.

Jämfört med en modernt slipad diamant som till exempel en briljant är den väldigt modest och mjuk i sitt uttryck men under 1600-talet ansågs det säkert vara väldigt mycket drag och just glittrande i en rosensten, det är så härligt att tänka sig att någonting som vi idag betraktar som gammaldags en gång i tiden var både high-fashion och high-tech. Idag har rosenstenen hittat tillbaks till världen av smycken men det är någonting som skaver i ett modernt öga när man tittar på dessa nya smycken med diamanter i gammal stil.

P

Solange Azagury-Partridge har formgivit detta hänge med en rosensten i centrum.  Tidigare formgav hon smycken för Boucheron, hennes senaste kollektion är en kaskad av färg till skillnad från detta tidigare monokroma smycke.

Monique Pean, amerikanska som ofta använder udda material men ändå arbetar inom ganska klassiska ramar.

Monique Pean, amerikanska som ofta använder udda material men ändå arbetar inom ganska klassiska ramar. En oval rosensten i mitten.

Ofta dyker rosenstenar upp i smycken som ska se gamla ut och då blir det per definition “stilsmycken” och nog är det väl trist med föremål som bara vill imitera eller kopiera någonting men även när rosenstenar dyker upp i mer formmässigt ambitiösa sammanhang ser det konstigt ut. Jag skulle tro att skälet till detta är att nutida smycken med rosenstenar använder diamanter av för “bra” kvalitet. Tillgången till diamanter har ju ökat successivt men ganska dramatiskt under 1900- och 2000-talen och idag använder man i regel bättre eller finare diamanter än vad man gjorde under tidigare sekel. I gamla smycken ser man ofta rosenstenar som inte skulle få förekomma i säljbara smycken av idag, stenar som varken är vita eller klara och inte motsvarar dagens förväntningar på hur en diamant ska se ut. Men även om rosenstenar slipade idag är fina i sig så ser de ändå konstiga ut eftersom att de inte motsvarar mina förväntningar på hur en en rosensten ska se ut, det är som om Mona Lisa skulle prata i mobiltelefon! Det ser fel ut!

1800

1800-tals brosch med rosenstenar som ser ut som de ska.

1600

1600-tals hänge av med dagens mått “fula” diamanter. Helt rätt.

Sist en helkonstig kombination, Jacob the Jeweler och rosenstenar. En ohelig allians…

...

…!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s