Neros karneol

Kejsar Nero är beryktad närmast ökänd för sina extravaganta vanor av olika slag. Han lär bland annat ha gillat att betrakta gladiatorstrider genom en monokel av smaragd, huruvida det var för att han gillade grönt eller för att korrigera en syndefekt ska jag låta vara osagt. Men nog lär det ha varit en anslående syn att se, den imposanta galna kejsaren som genom ett grönt glasöga betraktade stackare som slaktade varandra. Ordet gem som vi idag använder synonymt med ordet ädelsten lär under antiken avsett graverade ädelstenar och en av antikens mest kända graverade ädelstenar tillhörde den tokiga kejsaren, den läckert djupt röda karneolen som en gång prytt kejsaren kallas idag pompöst men ändå elegant för “The seal of Nero” även om man inte längre tror att den graverade stenen faktiskt använts som sigill. Konstnären bakom detta lilla intensiva mästerverk är Dioskourides, en grekisk ädelstens-gravör som främst förknippas med Augustus som han arbetade för och därför följaktligen var verksam under slutet av det första århundradet f Kr. En av antikens största kaméer, den galet överdådiga Gemma Augustea, lär också den ha varit av dennes hand.

Gammal skönhet

Gammal skönhet med den stackars övermodige Marsyas som ska flås. Betänk att denna konstnärliga triumf bara mäter ett par centimeter. Går att se i Neapel för den som blir sugen.

Stort anslagen kamé från antiken med Augustus i centrum.

Stort anslagen kamé från antiken med Augustus i centrum. Cirka 20 x 20 cm, idag i Wien.

Neros karneol har för övrigt också ägts av Lorenzo di Medici, en av renässansens mer beryktade karaktärer, vars namn aningens fräckt också graverats in i stenen. Den antika mästergravören Dioskourides har på den sköna karneolen skapat en fruktansvärd men vacker scen med den stackars satyren Marsyas som utmanat gudarna i flöjtspelandets konst men förlorat och därför ska flås levande. Den lilla bilden bär den sanna konstens alla insignier. Den är innerlig, direkt, förbluffande, djup och skön, skön, skön att se. Dioskourides bild hade länge status som ett mänsklighetens underverk men lever idag ett mer anonymt liv utanför kretsen av specialintresserade. Kanske är det dess litenhet som legat den i fatet. När Lorenzo införlivade gemmen i sin samling betalade han 1000 florentiner, jämför detta med summan på 400 dito som Michelangelo fick för sin Pietá som tog tre år att färdigställa! Skulle dessa föremål komma ut på marknaden idag skulle prisbilden garanterat vara en annan, detta avspeglar väl hur intresset för den lilla konstformen förändrats genom årens lopp. Renässanfursten duplicerade sin favoritkarneol och delade ut de nya artefakterna som presenter. Michelangelo lär för övrigt ha varit en av de som fick uppdraget att förfärdiga gemmer med Neros sigill som förebild. På en bild av Botticelli förekommer kring halsen på en ung dam ett sådant duplikat. Sagda dam är för övrigt behängd med en massa underbara smycken som lär ha varit värda en förmögenhet på sin tid! Tack natur för all skönhet som du frambringat, tack mänsklighet för all skönhet du skapat!

Botticellis porträtt av Simonetta Vespucci men vackert hänge kring halsen.

Botticellis porträtt av Simonetta Vespucci med vackert hänge kring halsen. Intrikat håruppsättning med en massa pärlor, säkerligen värda en förmögenhet under renässansen.

kk

Porträtt samtida med Nero, klubbades förra året för ungefär 300 000 kronor i London.  Hos Bonhams som sålde en hel kollektion med gemmer med fantastiskt framgång. Rubbet såldes!

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s