cartier, cartier…

Jag har sagt det förut och jag kommer att säga det igen: jag ÄLSKAR Cartier. Under decennierna mellan de två världskrigen gick den legendariska firman från klarhet till klarhet och levererade mästerverk efter mästerverk till glädje och nytta för oss alla. Två stycken läckerbitar till broscher gick att inhandla på auktion i New York nu i december, den ena tillverkad av älsklingsfirman i fråga och den andra av den likaledes legendariska franska smyckestillverkaren Boivin som gjort ett festligt smycke av materialet från ett sönderbrutet eller dekonstruerat Cartiersmycke. Boivin är, bland annat, firman som Suzanna Belperron lämnade i början av 30-talet för att blomma kreativt i egen regi och många av Boivins mästerverk från 20- och 30-talen bär Belperrons insignier. Hur som haver, Boivinbroschen som klubbades för några veckor sedan föreställer en elefant av platina och diamanter som kånkar på en last med grenverk av rubiner och smaragder. Broschen tillverkades för säljarens räkning år 1939 när hon tröttnat på ett så kallat Tutti-Frutti armband som hon inhandlat fyra år tidigare hos Cartier.

Stark och ädel elefant

Stark och ädel elefant

Tutti-Frutti kallas de färgstarka smycken som Cartier tillverkade av huvudsakligen graverade smaragder, rubiner och safirer som införskaffats av Jacques Cartier i Indien. På 20- och 30-talen var det ett måste i vissa kretsar att ha ett Tutti-Frutti smycke och de undersköna föremålen äger idag absolut klassikerstatus och frågan är om det var ekonomiskt försvarbart att stycka upp armbandet, hur som helst såldes den läckra broschen för nästan två miljoner kronor! Cartierbroschen som klubbades på samma auktion är också den från Tutti-Frutti eran/yran och är en riktig skönhet med en stor graverad smaragd i huvudrollen, för övrigt från samma inlämnare som Boivinsmycket. Många av de fantastiska “indiska” ädelstenar som Cartier fick möjlighet att arbeta med hade sitt ursprung i samlingar som formats i det enorma muslimska mogulriket som när det var som störst täckte stora delar av dagens Indien, eftersom att grönt är en central färg i muslimsk idétradition blev smaragd en av de högst värderade ädelstenarna i det stora riket. De graverade smaragder som finns kvar från moguleran är ingenting annat än små men intensiva underverk och det är just en sådan grön skönhet, infattad i en brosch av Cartier, som såldes till någon lycklig. Den ädla blomman betingade ungefär fyra och en halv miljon kronor!

Makalöst föremål!

Makalöst föremål!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s